sâmbătă, 25 februarie 2017

Placa de teste pentru Arduino



Salutare tuturor !

     Urasc firele, cablurile, jumperii si breadboard-urile. De multe ori o idee se pierde fiindca gandul de a intinde fire, conectori si tot felul de alte sarmulite ma face de obicei sa ma las pagubas. 

     De foarte mult timp mi-am facut tot felul de planuri despre cum ar trebui sa arate o placa de teste cu strictul necesar pentru a putea simula diferite situatii intalnite in practica. Nu am avut niciodata timp sa ma asez la calculator si sa concep una, asa ca m-am multumit sa intind firele pe breadboard sau dupa cum ati observat (poate) sa concep mici module care sa mai aline chinul firelor. 

    Pana cand... pana cand am cautat un bug intr-un program care implementa senzorul ds18B20 intr-un termostat mai special. Totul facut corect, ca la carte - dar pe breadboard. Si totusi nu functiona. Probabil ca ati patit-o si voi. Contact imperfect. Si atunci m-am hotarat: voi face o placa de teste cu tot dichisul. 
     Dupa cativa ani de experienta in "bransa" am cat e cat idee despre ce ar trebui sa continea o astfel de placa:
      • Leduri - pentru simularea iesirilor;
      • Potentiometre (macar doua) pentru s(t)imularea ADC-ului;
      • Butoane - macar 4 :)
      • Comutatoare -  pentru intrarile digitale;
      • Relee;
      • Buzzer;
      • Drivere pentru motoare (DC si STEPPERE);
      • Compatibilitatea cu Raspberry Pi (3.3V);
    Ce a iesti vedeti mai jos: 









MULTE MULTUMIRI LUI TOMMY PLUSS PENTRU REALIZAREA CABLAJULUI PRIN METODA FOTO!



     Schema electronica...

Schema electronica

     Pentru a oferi protectie si flexibiliate m-am hotarat sa folosesc batranul driver ULN2003. Curentul de comanda este insignifiant si daca merge ceva prost Arduino/Pi nu are de suferit. 

     Dupa cum se observa circuitul integrat U1 (ULN2003) este responsabil de comnda ledurilor. Cum integratul are doar sapte iesiri si mie im place "byte-ul :)" am mai adaugat un led comandat direct de Arduino.  Cu U2 treaba e ceva mai sensibila: trei iesiri au fost folosite pentru a putea comanda relee direct la 5V, iar celelalte 4 pentru a comanda diverse sarcini (1 stepper, 4 motoare de cc etc.). 

     Daca va uitati cu atentie observati ca ULN-ul - U2 poate fi alimentat fie la 5V fie la o alta tensiune (in functie de sarcina comandata). In cazul in care se doreste utilizarea unei alte tensiuni, de exemplu 12V, se comuta JP5 de pe ramura de 5V pe ramura de 12V, se anuleaza JP1, JP2, JP3 iar JP4, JP6, JP7, JP8 se comuta la 12V. In acest fel decuplam releele (protejandu-le de o comanda accidentala) si alimentam sarcinile la tensiunea de 12V (in realitate ULN2003 poate comanda sarcini cu tensiunea de pana la 50V !!!). Cam atat pentru partea de iesiri. Aaaaa ar mai fi buzzer-ul comandat de tranzistorul Q1.

  Intrarile digitale sunt reprezentate de dip-switch-ul DSW1, de patru butoane si de doua potentiometre de 10k. Cum Rasperry Pi moare dupa tensiunea de 5V am ales sa pot comuta (pentru butoane si switch) aceasta tensiune la 3.3V prin jumper-ul JP9. 

Alimentarea se face direct la 5V (gata cu curentul consumat din USB) si prin minunatul LM1117T-3.3 se obtine si tensiunea de 3.3V pentru Raspberry.

Acum, ca in sfarsit am totul grupat, voi face si o a doua placa pentru chestii mai de finete: RTC, LCD, I2C etc... TIMP SA FIE :)

Daca cineva este interesat de cablaj il ofer cu mare placere, lasati doar un mesaj.

Sa auzim de bine!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu